Haver

GEEN VLOKKEN MAAR DE VOLLE KORREL: VOOR VOLLE SMAAK EN VOLLE HAVERBELEVING!

De Romeinen gebruikten haver als veevoer, maar ook als medicijn voor mensen. Aan het begin van vorig millennium, zag men haver pas als potentieel onderdeel van de maaltijd. Haver ontwikkelde zich uiteindelijk tot het meest gegeten voedsel in Europa en het haversucces was in Nederland het grootst tijdens de Middeleeuwen.
 
Dat haver als gezond gezien werd en wordt, komt voornamelijk door de aanwezige bèta-glucanen. Dit zijn unieke oplosbare voedingsvezels die het cholesterolgehalte verlagen bij een consumptie van minimaal 3 gram per dag in combinatie met andere (gezonde) voeding die laag is in verzadigd vet. Deze gezondheidsclaim is in 2011 goedgekeurd door de European Food Safety Authority (EFSA). De haverkorrel bevat 5% van deze voedingsvezels. Ze zorgen voor een langzamere en betere vertering en voor het stabiliseren van de samenstelling van de microflora (essentieel bij de voedselvertering en bij een goede werking van het immuunsysteem).
 
Vezel- en eiwitrijk haver zien we tegenwoordig vooral nog geplet tot vlokken (veelal verwerkt in havermout, muesli en koekjes). Maar haver wordt ineens veel interessanter en vooral voller van smaak & textuur wanneer je de hele korrel kookt en verwerkt. Bovendien benut je zo alle goeds van dit unieke graan. Gebruik zoals je rijst gebruikt, warm of koud, in zoete en hartige gerechten.

Waar te koop?

bestel_in_onze_webshop-bulgur

Recepten met haver

binnenkort_recepten

Ook lekker:

quote quote

GreenAge

footer-onze-passie-greenage

Laatste pins

Volg ons

Links